HIRSUTYZM- włosy których nie chcemy

Witajcie!

  Każda z nas chciała by piękne włosy ale tylko na głowie, niestety zdarza się że owłosienie naszego ciała jest typowe dla mężczyzn. Zdziwione? Niestety jest to możliwe, wtedy dotyka nas choroba zwana hirsutyzmem o której dziś parę słów.
 






Hirsutyzm- jest to nadmierne owłosienie ciała oraz twarzy kobiety, typem włosia które jest charakterystyczne dla mężczyzn. Owłosienie występuje głównie na: obszar nad górną wargą, podbródek, klatka piersiowa, kark, okolica lędźwiowa, brzuch a także uda i stopy.

Główną przyczyną takiego owłosienia jest:
- podwyższone stężenie androgenów
- schorzenie ogólnoustrojowe
- patologia jajników i nadnerczy
- nadmierna wrażliwość mieszków włosowych na hormony
- ciąża
- czynnik rodzinny z pokolenia na pokolenie
- leki

 
  Aby sprawdzić czy mamy problem z hirsutyzmem należy wykonać takie badania jak: poziom prolaktyny, testosteronu, dehydroepiandrosteronu (DHEA) i androstendionu we krwi.
Należy  także skonsultować się u ginekologa (USG ginekologiczne), ginekologa-endokrynologa, endokrynologa. internisty i dermatologa-chirurga.



Leczenie jest zależne od rodzaju schorzenia. Jeśli mamy do czynienia z:
- hirsutyzmem idiopatycznm, to postępujemy objawowo, czyli zaleca się golenie lub depilację nadmiernego owłosienia, niestety jest to efekt krótko trwały. Skuteczniejszą metodą pozbycia się owłosienia jest zabieg elektrolizy. Polega on na usunięciu cebulek włosowych za pomocą niskonapięciowego prądu
- hirsutyzmem androgennym, stosuje się antyandrogeny, estrogeny i progesteron, spironolakton (lek przeciwnadciśnieniowy), ketokonazol (lek przeciwgrzybiczy), cryptoteron (pochodna progesteronu), flutamid, glikokortykosteroidy i analogi GnRH.
- hirsutyzmem wywołanym przez guzy jajników lub  nadnerczy, wymagane jest usunięcie operacyjne.


Czy spotkałyście się z takim zjawiskiem? 

Pozdrawiam :)
Anszpi

13 komentarzy:

  1. Wow ciekawy wpis. Przyznam, że mam "trochę" większe owłosienie na brzuchu ale raczej to nie jest to zjawisko opisane przez Ciebie :)
    Fajnie, że jest ktoś kto piszę o takich sprawach :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie spotkałam się na szczęście :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Oglądałam kiedyś program w tv, w którym występowała kobieta właśnie z takim męskim owłosieniem na twarzy, i to chyba była ta choroba właśnie. Ja bym się chyba załamała, gdybym na nią chorowała :/

    OdpowiedzUsuń
  4. Uczyłam się o tym na egzamin z biologii. Niestety, to co się umie, przeważnie nie pojawia się na teście :P

    OdpowiedzUsuń
  5. U mnie włoski rosną na brodzie, geny, mama tak ma, babcia też

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja, na szczęście, nie mam takiego problemu :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Moja teściowa ma strasznie owłosione nogi - normalnie jak facet. Jak przeczytałam Twój post - od razu sobie o tym przypomniałam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Masakra, wiem co to znaczy. Juz w wieku 12 lat musialam zaczac golic nogi :(

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja mam strasznie ciemne włoski na nogach, w okolicach bikini i rękach :C Do tego mam meszek na całym ciele :C Jakoś sobie z tym radzę i nie panikuję :P

    OdpowiedzUsuń
  10. Mój gin sam powiedział, że mam podwyższony testosteron, ale że jest to tylko niewielki nadmiar, to nie powinnam się tym absolutnie przejmować... :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten problem niestety dotyka tak wiele kobiet, współczucie im bo domyslam sie ze ciezko z tym zyc

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo fajny i przydatny wpis. Osobiscie mam okrutnie ciemne wlosy na nogach, okolicach bikini i rekach, ale na szczescie twarz zostala "ocalona" ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam o tej przypadłości, to naprawdę potrafi utrudnić zycie :/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz, czas nie pozwala mi na każdy odpowiedzieć, ale wszystkie czytam i cieszę się, że zostawiasz po sobie ślad. Komentarze z linkami są usuwane.

Wypowiadając się na blogu zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

Copyright © Anszpi blog , Blogger